رویدادها آرشیو خبر ها
بررسی کامل یک داستان جنجالی ... چرا بعد از 9 سال این خانم دنبال این قضیه آمده است ؟

بررسی کامل یک داستان جنجالی ... چرا بعد از 9 سال این خانم دنبال این قضیه آمده است ؟

چند روز قبل مجله اشپیگل، گزارشی را چاپ کرد که در آن عنوان شد رونالدو 9 سال پیش و در 24 سالگی به خانمی به اسم کاترین مایورگا تجاوز کرده است و آن موقع با 370 هزار دلار خانم مایورگا را ساکت نگه داشته؛ ‏اما ماجرا از چه قرار است؟

 

9 سال پیش، وقتی رونالدوی‌ 24 ساله در لاس وگاس حضور داشت، چند دختر و‌ پسر که با هر کدام به نحوی رفاقت یا آشنایی داشت را برای یک مهمانی شبانه به پنت هاوسش دعوت می‌کند. در انتهای این مهمانی، بعد از این که بقیه خانه را ترک می‌کنند، خانم مایورگا که در آن مدت چند روز، با رونالدو صمیمی شده بود باقی می‌ماند و شب را آن‌جا سپری می‌کند. رونالدو و خانم مایورگا در آن اتاق تنها بودند و طبیعتا کسی جز آن دو نفر از حقیقت اتفاقی که افتاده خبر ندارد اما مشترکاتی در ادعای دو طرف وجود دارد که اطلاعاتی از ماوقع را در اختیار ما می‌گذارد.

 

هر دو‌ نفر تایید کرده‌اند که رابطه جنسی رخ داده است. هر دو نفر تایید کرده‌اند که رابطه جنسی با تمایل و خواسته هر دو نفر شروع شده و در این مورد نیز اختلاف نظری وجود ندارد اما تفاوت روایت در اواسط رابطه شروع می‌شود، جایی که خانم مایورگا می‌گوید از رونالدو خواسته که متوقف شود اما رونالدو اصرار می‌کند کوچکترین نشانی از اکراه در حالات و گفتار خانم مایورگا مشاهده نکرده است. مایورگا ادعا کرده است که که 3 بار کلمه «No» را تکرار کرده که رونالدو هم شنیدنش را تایید کرده اما می‌گوید به طور واضحی کلمات او از اصوات و کلماتی بوده که خیلی‌ها هنگام رابطه جنسی استفاده می کنند و اصلا معنای درخواست توقف رابطه را نمی‌داده است.

 

بیش از این، چیزی در اظهارات ارائه شده‌ی دو طرف به پلیس وگاس نیست و از این جا به بعد ادعاهای اشپیگل و خبرنگاران مختلف است:

 

رونالدو بعد از مراجعه خانم مایورگا به پلیس به این خانم حق السکوت می‌دهد تا با امضای توافقنامه‌ای تضمین بدهد هیچوقت تجاوز را رسانه ای نمی‌کند و خانم مایورگا هم چون شکننده بوده و چون زورش نمی‌رسیده و وکیل حرفه ای نداشته پذیرفته است اما از‌ روی اجبار.

 

این ادعای مطرح شده را رونالدو قویا رد کرده و عنوان کرده که حق السکوت برای این بوده که نمیخواسته است که رابطه خارج از عرفش برایش حاشیه درست کند (که جدا از راست و دروغ ادعای رونالدو، واقعا این اخبار به سادگی بازیکنان را به حاشیه می‌برد) ‏به هر صورت مثل این که متن توافقنامه با اظهارات رونالدو همخوانی دارد و عبارت Rape به معنای تجاوز در آن وجود ندارد.

 

چرا بعد از 9 سال این خانم دنبال این قضیه آمده است؟

 

در واقع ‏این خانم دنبال این قضیه نیامده بلکه وکیلی سرشناس و نشریه اشپیگل از این خانم درخواست پیگیری مجدد را کرده‌اند و سپس این شکایت را تنظیم کردند. اسم رونالدو اینقدر سنگین اسست که اگر این شکایت به سرانجام هم نرسد، هر سه طرف به شدت سود کنند. وکیل معروف‌تز می‌شود، اشپیگل تا چند هفته در صدر اخبار می‌ماند و خانم مایورگا هم از یک خانم ناشناس به یک چهره شناخته شده تبدیل می‌شود؛ پس چرا که نه؟ (این که پلیس لاس وگاس پرونده را باز کرده هم چیز خاصی نیست، هر پرونده‌ای را می‌توان با یک شکایت مکتوب باز کرد.)

 

در این بین مهمترین چیزی که باعث جدی شدن داستان شده، سوپرگزارش اشپیگل و روایت اساطیری آنها از این داستان است. گزارش از لحاظ نگارش و سیر مطالب یکی از بهترین‌ها کارهای ژورنالیستی چند سال اخیر است. تقابل دختری ناشناس با مردی ثروتمند، محبوب و پر قدرت و دادخواهی او. مراجعه به دادگاه بعد از چندین سال برای ستاندن حق خود آن هم از کسی که در 3 سال گذشته بزرگترین ورزشکار مرد بوده است به خودی خود هالییودی‌ترین داستان در دنیای ورزش در قرن 21ام است؛ حالا به آن صحبت از اقدام‌های متعدد خانم مایورگا به خودکشی، دپرس نشان دادن خانم مایورگا و... را هم بیفزاید و البته یک کاتالیست مهم را هم نباید فراموش کرد: تقابل یک زن معمولی و یک مرد معروف به اندازه کافی فمینیست‌های مختلف را به صحنه می‌کشد.

 

هنوز هیچ چیزی از نظر دادگاه مشخص نیست اما با توجه به اتفاقاتی که در دادگاه‌هایی که بعد از جنبش⁦ #MeToo⁠ برگزار شدند افتاد می‌توان گفت فضای حاکم بر دادگاه‌ها به نوعیست که از دید دادگاه و قاضی در پرونده‌های تجاوز که در آن وقوع رابطه جنسی محرز است، همه متجاوزند مگر این که بتوانند خلافش را ثابت کنند. یعنی تلویحا خانم مایورگا مجبور نیست وقوع تجاوز را اثبات کند بلکه رونالدو باید اثبات کند که تجاوز نکرده است. برای درک فضای فعلی آمریکا کافیست بدانید هر دو اسپانسر آمریکایی رونالدو، نایکی و الکترونیک آرتز، مجبور به صدور بیانیه شده‌اند و کمپانی الکترونیک آرتز که رونالدو را چهره‌ی بازی فیفا کرده است، برای جلوگیری از کاهش ارزش سهام خود، فعلا تا پایان محاکمه تمامی تصاویر مربوط به رونالدو را از دنیای دیجیتال خود حذف کرده است.

 

به هر صورت تجاوز فعلی بسیار زشت می باشد و اگر اثبات بشود رونالدو متجاوز بوده، قطعا جایی برای او در یوونتوس نخواهد بود اما چیزی که محتمل به نظر می‌رسد این است که رونالدو هم مانند خیلی‌های‌ دیگر دستاویزی برای رسیدن انسان‌هایی پست به شهرت و ثروت شده است و باید تا آخر دادگاه با حمله مزاحمین اینترنتی سروکله بزند (نمونه واضح آن ارتباط دادن ادعای تجاوز و عدم دعوت او به تیم ملی پرتغال توسط رسانه‌های مختلف آمریکایی)

 

لازم به ذکر است که یوونتوس در توییتر رسما اعلام کرده در این قضیه کنار رونالدوست و تا زمان معلوم شدن رای نهایی دادگاه از او حمایت می‌کند.

 

ارسالی از سعید سعیدی


«به اشتراک گذارید»
Google+ Twitter Facebook
حسین صالحی
حسین صالحی«مدیر سایت»
ارتباط با نگارنده: